Dan het lastigste deel: Nijmegen. De Britse begraafplaats ging nog, die staat netjes aangegeven, maar daar vlakbij moest een openbare begraafplaats zijn met het graf van Jan van Hoof. Er stond wel een crematorium aangegeven en op een gegeven moment zagen we een heel klein bordje dat een begraafplaats aanwees. Dat bleek dus niet de goede te zijn maar ze konden ons wel vertellen waar we wel moesten wezen. Uiteindelijk bleek dat het handiger was geweest om die begraafplaats lopend over te steken en aan de overkant van de weg het hek door te gaan, dan hadden we er zo gestaan. Maar ze stuurden ons met de auto op weg en reden dus zo het hek voorbij aangezien daar nergens aangegeven stond dat dat een begraafplaats is. Het was vanaf de weg ook niet zichtbaar er stond een gebouw gelijk achter het hek en daarachter waren pas de graven.
Bij de eerste begraafplaats vertelden ze ons ook waar het vroegere graf van Jan van Hoof was, dat is nu een monument. Dat vonden we gelukkig een stuk sneller.
Ter afsluiting van deze dag hebben we alvast een keer over de Waalbrug en over een deel van de dijk aan de overzijde gereden.

Op 17 september weet een groep parachutisten al in Nijmegen door te dringen, ze moeten echter weer terug naar Groesbeek om Duitse aanvallen af te slaan. Op 19 september proberen ze het voor de tweede keer samen met de Britse grondtroepen. Het lukt ze echter niet om de Duitse bruggenhoofden bij de Waalbruggen te verdrijven.

Hotel Sionshof, the headquarters Monument for the American paratroopers Plaque at the monument Entrance of the British cemetery
Memorial stone 1543 graves British graves There is one grave for a Dutch man
The former grave of Jan van Hoof Plaque on the former grave Plaque on the former grave Monument for the civil victims of the bobardment of February 22, 1944
Grave of Jan van Hoof German artillery German artillery